Hobie cats långa historia
Hobie Cat: En historia av seglingsglädje, kultur och innovation
Hobie Cats resa börjar i Kalifornien i USA, där den kända surfaren och surfbrädekonstruktören Hobart "Hobie" Alter kom hem från en kappsegling till Hawaii med stor katamaran. Han började genast skissa i sanden tillsammans med två surfkompisar, på en liten katta som man enkelt skulle kunna sjösätta från stranden, genom surfen. År 1967 lanserade han Hobie 14, och den enkla designen, den låga vikten och den hisnande farten gjorde båten till en omedelbar succé.
Kort därefter, år 1970, introducerade Hobie Alter Hobie 16, en modell som skulle bli världens mest populära katamaran med fler än 130.000 sålda båtar.
Intervju med Hobie i Surfer. från 2014. Hobie gick bort samma år, 80 år gammal.
https://hobieclass.com/wayne-schafer-the-passing-of-a-hobie-legend/
Hobie innovations at surfing heritage utställning
Hobie 16:s asymmetriska skrov eliminerade behovet av centerbord, vilket gjorde båten enklare att använda men fortfarande kapabel till hög prestanda för två personer, och nu monterade man även trapetser. Time magazine använde en bild av en Hobie 16 som flyger upp över en våg med rubriken "The Cat that Flies" och efter det strömmade beställningar in från hela USA och världen. De fick väldigt mycket att göra!
I Europa började några grabbar bygga Hobie Cat 16 på licens från USA. De seglade på dagarna och byggde på nätterna i början. På 70-talet var skroven ofta färgade och matchade de nya segelfärgerna som byttes varje år. Sen lät man bygga en större och modernare fabrik i Toulon i södra Frankrike, där den Europeiska tillverkningen fortfarande sker i mycket mer ordnade former. Första EM i Hobie 16 hölls 1974 i Toulon och sedan dess har EM körts varenda år.
Hobie 18 lanserades på 80-talet och visas i den otroliga reklam/kultfilmen "Sharing the wind". Ett gäng seglade upp två Hobie 18 till Alaska längs med hela västkusten... Hobie 21 lanserades sedan genom en raid på Tahiti, bland annat med en svensk besättning. Sen var det någon som seglade ner en Hobie 21 från Kap Horn till Antarktis. Med följebåt - men ändå!
Fransmännen fortsatte tillverka på licens och tillverkade även andra modeller för den Europeiska markanden jämfört med vad den Amerikanska efterfrågade. Här utvecklades till exempel Hobie Dragoon för ungdomssegling, Hobie 15 för Club Med och andra seglarskolor och semestercenter. När 18-fotsklassen fick utmanare från andra tillverkare, köpte Hobie upp en mycket lyckad design och döpte den till Hobie Tiger. År 1998 köpte vi hem den första till Sverige. Det blev starten på en mer utmanande high tech båt som lockade till sig väldigt många seglare från andra klasser som tidigare inte varit så intresserade. Det blev en enorm kappseglings-succé - i Europa framförallt, men även i övriga världen i många år!
Tigern fick sedan fler utmanare i F18-klassen, och Hobie försökte möta den konkurrensen med Hobie Wildcat, men var lite för sent ute.
I Frankrike tog man även fram den fantastiska Hobie FX One, en "high tech" 17-fotare som både kan seglas solo och med två ombord. Samt Hobie Fox som hade samma formspråk på 20 fot lång.
I USA utvecklade man Hobie Wave och Hobie Getaway i polyteten, som nu också marknadsförs på den Europeiska marknaden. Hobie Wave har blivit en stor succé i USA och i Karibien. Och om ni ser en färgglad katamaran på en strand som reklam för en resort någonstans - ja då är det oftast en Hobie!
Hobie Cat i Sverige
Under 1970-talet hittade Hobie Cat sin väg till Sverige, och Monark i Blekinge tillverkade Hobie 14 i början.
Efter att Hobie 16 EM hölls i Falsterbo 1986, så blev det en rejäl skjuts framåt för klassen. Hobie fleeter startades både i Falsterbo (där en tidig återförsäljare fanns) samt på Västkusten, Örebro och i Stockholm.
Foto Felix Oppenheim - som fortfarande seglar sin Hobie 16 från EM.
Återförsäljaren Göran Hammargren i Bromma sålde först Hobie skateboards och tog sen in katamaranerna och arrangerade bland annat ett Gotland Runt för Hobies.
På västkusten seglade man i regattaform över från Marstrand till Smögen. Och vanliga kappseglingar arrangerades i fleeterna, samt SM och även NM. Många svenska båtar har även deltagit (och vunnit) norska mästerskapen.
De internationella kappseglingarna har också lockat många svenska seglare. När de går i Europa så kan man traila ner sin båt och delta i kvalseglingarna. De duktiga går sedan vidare till guldfleeten och final. Vem som helst kan alltså delta i kvalen, vilket gör dessa tävlingar till trevliga folkfester bland likasinnade.
När mästerskapen går utomlands - ofta på väldigt vackra platser - så kan man hyra båt och cupvinnaren i varje land brukar få en plats i guldfleeten. Bästa semestern!
Kombinationen raider och kappseglingar
När vi 1994 tog över agenturen från Niclasson i Uppsala, så hade klassen tappat lite luft. Vi startade då raider i Stockholms skärgård, med start och mål i Malma Kvarn där vi jobbade. Detta blev starten till att många vågade sig in i klassen igen och även de som inte gillade kappsegling, men som lockades av att kunna segla ut och tälta på trampolinen i ytterskärgårdarna. Några gäng har även seglat över till Åland på raid. Och det finns även ett Raid-gäng (baserat i Örebro) som varje år åker runt om i Sverige och upptäcker nya skärgårdar med sina Hobie 16.
År 2000 arrangerade vi en raid som vi kallade HEY2K (bilder kommer) med start under Öresundsbron i samband med invigningen. Mål var Sandhamn, ca 400 Nm bort. Vi var 6 båtar som deltog och vi hade stopp på vägen med mat och sovmöjligheter för de som önskade. Vi hade nog även världens första tracking på webben!! Ericsson lånade ut telefoner till alla och Tele2 abonnemang och vi fick en site kodad som kunde visa våra positioner. Istället för följebåt, hade vi en följebil :-) Den första extrema raiden för katamaran i Sverige bör det ha varit. Inspirationen kom från Worrell 1000 & Raid Gauloises.
Följande år lånade vi ut två Hobie Tiger till Archipelago Raid som då gjorde sin första test av koncept.
(fler bilder från Sverige kommer..)
I början på 2000-talet växte Hobie Tiger-klassen starkt i Sverige, främst runt Stockholm och vårt Hobie Beach Center på Nacka Strand som vi drev 1999-2019. Raiden lockade många utländska seglare att upptäcka katamaransegling i Stockholms och Ålands skärgårdar. KSSS erbjöd katamaranläger med Hobie Teddy under några år ute på Sandhamn/Löken.
Hobie I Sverige idag
Idag finns det en stor fleet med Hobies i Falsterbo och på BOO IF i Baggensfjärden. BOO Segling är den mest aktiva klubben med många regattor och träningar. Men det finns 100-tals Hobies runt om på öar längs med våra kuster och i de stora sjöarna. För lek och nöje. Glädjen att kunna ta med sig kompisar ut på en upplevelse, att kunna glida fram i grunda skärgårdar och dra upp båten på en klippa. Accelerationen och responsen från båten. Och enkelheten.
Utöver reservdelar så erbjuder vi även kurser på Ingarö där upplägget är privat instruktör ombord, för att öka inlärningen och utgå helt från dina erfarenheter. Perfekt upplägg för de som funderar på att köpa en begagnad båt.
Sedan 1999 är vi många som har varit i Grekland och lärt oss mer Hobie-segling på Wildwind Sailing Center i Vassiliki. De har även ett Hobie center på Maritius som har öppet hela året.
Det enda som saknas nu, är att även Svenska Seglarförbundet öppnar upp för att rekommendera Hobie 16 som en ungdomskatamaran (Har länge varit ISAF's officiella ungdomskatamaran) så vi kan få fler ungdomar att fortsätta segla efter optimist, att vi kan få fler ungdomar som gillar fart och att segla tillsammans med någon att fortsätta segla. Och som kappseglings-tränings-insteg till OS-klassen Nacka 17 med foils. Det borde inte vara något konstigt. Det finns så många begagnade båtar i relativt gott skick - det finns reservdelar till dem - och med ett nytt segelställ för 30K blir de konkurrenskraftiga tills de börjar tävla internationellt. Dessutom är det ju coolt att kunna åka utomlands och tävla i både EM och VM! Där finns klasserna: Youth, Women, OPEN, Masters, Grand Masters och Great Grand Masters - vilket säger något om hur länge man gärna seglar dessa båtar och därmed håller sig själv i trim också. Och tro inte att de är lätta att slå...!
Sammanfattningsvis
Hobie Cat är mer än ett globalt känt varumärke – det är en livsstil och en gemenskap som förenar seglingsentusiaster världen över. Från Kalifornien till Sverige och Europa har Hobie Cat inspirerat flera generationer av seglare med sina innovativa produkter och sitt fokus på äventyr, kappsegling och glädje. Att Hobie 16 fortfarande tillverkas efter 55 år, och att alla reservdelar därmed går att få tag på (inga stora förändringar har gjort!) säger ju något väldigt fantastiskt om denna modell. Och om Hobie.
Oavsett om du är en nybörjare som vill uppleva seglingens spänning för första gången eller en erfaren tävlingsseglare som söker nya utmaningar, erbjuder Hobie Cat något för alla. Och båtarnas kvalitet gör att de håller i lika många generationer och därmed inbjuder till att börja ganska billigt. Vad väntar du på?
Du kan ju börja med en semesterresa till Wildwind.se eller gå en halvdags-kurs hos oss för att testa på!
Livet är för kort för att segla långsamt.
Räkna gärna "speed per buck" eller "fart per krona" 😎⛵️☀️
Hobie Alter utvecklade många produkter genom innovativa lösningar som revolutionerade många industrier och många följde efter. Surfboard tillverkning, skateboards (kom tidigt till Sverige), Hobie Cats, Trifoiler (på bärplan år 1994), golfprodukter, glidflygaren Hobie Hawk, tidig med water jet motor på en motorbåt, en 30fots segelbåt fylld med innovationer, en 60-fots pensionärsbåt till sig själv, solglasögon för vattensporter och mycket mer!